SLOVAKIA
info@lovechradov.sk

December 2021

Sprievodca navštívenými hradmi

Keď som bol mladý vyrastal som pod hradom Matúša Čáka v Trenčíne a náš sused mi rád hovorieval, že „čert nikdy nespí“ 🙂 . Áno, možno som bol živšie dieťa, alebo bohvie prečo to hovoril… Jaj a prečo to spomínam vlastne? Väčšina ľudí a hradných priaznivcov schová svoju turistickú obuv a začne sa venovať napríklad prichádzajúcim sviatkom. No u mňa to vôbec neplatí. Naopak, môj december bol na hradné zážitky veľmi bohatý. Tým pádom som „nespal“, ale chodil po hradoch.
Mesiac začal pracovnou cestou do Beckova (prevziať tričká s logom Lovec Hradov 🙂 ), samozrejme tak ako vždy, keď som tam, idem spraviť aspoň pár fotiek hradu. Tentokrát som však pokračoval ešte trochu ďalej do obce Hrádok. Na mieste, kde stojí škôlka s obecným úradom stál hrad, ktorý zaberal miesto až po miestny kostol. Ako som spomínal na mieste hradu sa nachádza škôlka s detským ihriskom. Bol som sa pekne slušne ohlásiť, aby vedeli čo za „podivína“ tam pobehuje a fotografuje 🙂 .

Na ďalší deň som dostal od kamaráta zaujímavý tip na veľmi zaujímavé miesto, ktoré sa nachádza neďaleko môjho bydliska. Neváhal som a šiel som to hneď preveriť. Na začiatku obce Otrhánky sa nachádza kostol a na jeho mieste stál hrádok, čo prezrádzajú naozaj úžasné valy všade vôkol. Pred odchodom na dlhší čas do Rakúska ma čakala ešte jedna milá povinnosť a to navštíviť školu, ktorú som navštevoval. Základná škola na Duklianskej ulici v Bánovciach nad Bebravou stojí podľa všetkého na mieste bánovského hradu.
December je trochu iný ako ostatné mesiace, blížia sa sviatky a to v mojom prípade znamená, že odchádzam na dlhšie obdobie za prácou do Rakúska, ako býva u mňa zvykom. Tento čas som si však vyplnil aj cestovaním po hradoch.

Už cesta do Rakúska bola zaujímavá, lebo som konečne navštívil pôvodne vodný hrad Altes schloss, ktorý sa nachádza v Kittsee. Všetci čo ma dobre poznajú vedia, že len tak dlho neobsedím a hneď druhý deň som si ráno privstal a utekal pozrieť vodný zámok, pôvodne hrad vo Vösendorfe.
Do Rakúska som odišiel na 19 dní čo je vcelku dlhá doba. V polovici môjho turnusu som si vybavil 1/2 dňa voľno a vyrazil som preskúmať ďalšie krásne a zaujímavé hrady. Začal som v mestečku Baden a konkrétne na zaniknutom hrade Rohr. V Badene je vcelku veľká koncentrácia hradov a zrúcanín (vzhľadom na také malé mesto). Ďalej ma čakali dva pôvodne vodné hrady a to Leesdorf a Tribuswinkel. Odtiaľ som pokračoval na pre mňa zaujímavé miesto G ‚ schlössl – zaniknutý vodný hrad, ktorý stál na mieste rímskej strážnej veže. Naozaj pekné a historicky zaujímavé miesto. No to najlepšie ma čakalo až na konci, v čo som už ani nedúfal. Hrad Thurnhof vyzeral byť na webe zaujímavý, no nápis v „súkromných rukách“ väčšinou neveští nič dobré. S malou dušou som sa teda vybral skúsiť spraviť aspoň pár záberov ako sa hovorí od cesty. Keď som sa už vracal k autu spozoroval som pohyb pri bráne, tak som sa nesmelo spýtal či by som mohol spraviť pár záberov aj priamo z pozemku. Odmenou za moju trúfalosť mi bola kompletná prehliadka celého hradu od jeho majiteľa, za čo som mu veľmi vďačný, lebo to bol pre mňa veľmi veľký zážitok.
Pokiaľ si myslíte, že toto všetko čo som zatiaľ napísal je všetko čo som tento mesiac zažil, tak ja sa ešte len rozbieham 🙂 . Keďže ani ten „čert nikdy nespí“ a ja už vonkoncom… Pripravil som si ešte jeden menší hradný trip pred tým, ako som sa mal vrátiť domov na Slovensko. Teraz som pre zmenu to najlepšie naplánoval na začiatok a hneď prvá zastávka na opevnenej veži Höhlturm stála za to. Veža bola kedysi prepojená s neďalekou jaskyňou. Do jaskyne sa dá stále dostať. Naozaj veľmi pekné a hlavne zaujímavé miesto. Ďalší pán na holenie bol hrad Enzesfeld, ktorý je však v súkromných rukách. Pár foto a cestujem ďalej na vodný zámok (pôvodne hrad) v meste Kottingbrunn. Skutočne krásne a upravené miesto, avšak uzavreté z dôvodu covid 19.
Po mojich pracovných povinnostiach ma čakalo zaslúžené voľno a blížiace sa Vianoce, kedy som si už dal pár dní voľno od hradov. Dlho mi to ale nevydržalo. Hneď na 2. sviatok vianočný sme sa celá rodinka rozhodli preskúmať zaniknutý hrádok medzi obcami Malá Hradná a Veľká Hradná. Zaujímavé je, že toto miesto mám od domu len pár minút, no zaradil som ho do svojho programu až teraz. Expedícia dopadla na výbornú, miesto sme našli a užili si príjemný zasnežený deň.

Toto mala byť tá povestná bodka v tom roku 2021. Samozrejme, keď nerátam prvý ročník silvestrovského výstupu na hrad Uhrovec. Ako to tak býva, osud si to všetko zariadil ináč. Do konca roku zostávalo pár dní a s mojou manželkou a najväčšou podporovateľkou a fanúšičkou sme sa rozhodli stráviť dva dni v nemenovanom aquaparku 🙂 . To bola pre mňa veľká výzva naplánovať cestu tak, aby som mohol navštíviť ďalšie zaujímavé miesta. Deň „D“ nastal a vyrazili sme. Hneď prvá zastávka a dostali sme sa do basy 😀 . Ok, nedostali sme sa úplne do väzenia, ale boli sme obhliadnúť hrad v meste Ilava, ktorý teraz slúži ako jedna z naprísnejších väzníc na Slovensku. Po krátkej zastávke sme vyrazili ďalej smer Žilina. To som už pomaly začal oboznamovať moju ženu Kamilku o mojom pláne ako sa dostať do cieľa našej cesty. Tých zastávok bude nakoniec trochu viacej ako som pôvodne zamýšľal, ale keďže má dobre pozná, už ju to ani neprekvapilo. Po Ilave nasledovala Bytča a miestny zámok (pôvodne hrad) a sobášny dom.
Z Bytče je to len pár minút do obce Kotešová, kde stojí menší kaštieľ. Ten bol v minulosti vodným hrádkom. Pár fotiek a ide sa ďalej. Objekt je uzavretý! Pozvoľna sa približujeme ku krajskému mestu Žilina. Namierené to máme do obchodného domu. Nie, nejdeme „shopingovať“ 🙂 . Ideme si pozrieť zvyšky hradu, ktorý kedysi dávno na tomto mieste stál. Po tejto rozpoluplnej prehliadke vyrážame smer Martin. Pri miestnom sídlisku Košúty nachádzame kopec, ktorý miestni volajú „Atillov hrob“. Osídlený však dávno – pradávno pred nejakým Atilom. Názov dostal podľa všetkého po tom, ako tu miestny dobrodruh hľadal hrob tohto mocného bojovníka. Hrob nenašiel a skončil v blázinci – to však je už iný príbeh…
Čas neúprosne ide a my pokračujeme ďalej, ešte nás čaká posledná zastávka. V obci Sučany si ideme pozrieť hrádok/hradisko Sučany-Skala. Veľmi pekné a príjemné miesto. Po chvíli čo sme sa zdržali, dvíhame kotvy a konečne prichádzame na miesto určenia . Relax sa môže začať 🙂 . Na druhý deň nám už počasie nepraje, ale to by som nebol opäť ja Lovec Hradov, aby som nešiel navštíviť aspoň jednu hradnú lokalitu a to v obci Liptovská Štiavnica. Miestny hrádok je veľmi pekný, aj keď som sa tam musel brodiť po kolená v snehu.
A konečne sa dostávame na koniec tohto môjho blogu. Aké by to bolo zakončenie roku keby som nenavštívil v posledný deň v roku nejaký hrad. Voľba padla na hrad Uhrovec a urobil som veľmi dobre. Počasie moc neprialo, no to sa rýchlo zmenilo hore na hrade. Vyšlo slnko a razom bola lepšia nálada. Stretol som veľmi veľa členov z mojej skupiny „Hrady zrúcaniny a zaniknuté hrady“, čo ma veľmi potešilo. Naozaj krásne zakončenie roku 2021.