SLOVAKIA
info@lovechradov.sk

Región Šariš

Sprievodca navštívenými hradmi

Koncom októbra som dostal pozvanie na menší/väčší spoznavací výlet do mesta Prešov a jeho širokého okolia. Samozrejme, že na takúto cestu som pribalil aj môj tím: manželku Kamilku, deti Lucaska, Lili a našich dvoch verných štvornohých parťákov.

Prvá fotka „cesta na východ“

Bohatý program nám začínal 28.10. na obed, takže sme vyrážali z domu hneď ráno. Cesta z domu do cieľa je vzdialená cez 300 kilometrov a tak sme si po ceste spravili, len jednu zastávku na našej tradičnej pumpe v Martine. Cesta prebehla bezproblémovo a dokonca nám vyšlo aj počasie. Ubytovanie sme mali zabezpečené prakticky v centre mesta Prešov. V hoteli Dukla, kde sme sa ubytovali okolo trinástej hodiny. Obed sme si dali v reštaurácii Via Magna, ktorá sa nachádza v samom centre mesta. Veľmi chutné jedlo a veľmi príjemný majiteľ nás presvedčili, že sme na správnom mieste. Počas obeda prebehla rýchla porada a ako ďalší cieľ sme si stanovili pre tento deň menšie hrady; Medzianky a Šebeš. Ako som spomínal počasie nám v tento deň naozaj prialo, avšak jesenné dni sa pomaly, ale isto končia o niečo skôr ako sme zvyknutí cez leto. Našťastie hrádok Medzianky sa nachádza len 20 km od mesta. Po ceste nám a hlavne mne padli oči na Kapušiansky hrad, ktorý stál po ceste a samozrejme môjmu pozornému oku neunikol ani hrad Šariš, na ktorý sme mali výhľad z hotela. Na hrádok Medzianky vedie kamenistá cesta, ktorá je vhodná skôr pre väčšie autá (treba zvážiť výstup autom, alebo ísť peši).

Hrádok Medzianky

Každopádne posledné zvyšky tohto menšieho hrádku stoja na krásnom, strategickom mieste. Čo na hrádku chýba na veľkosti, tak ten neskutočne krásny výhľad dokonale dopĺňa.

Naozaj nádherné, nás však čakal ešte nemenej zaujímavejší hrad Šebeš. Ten bol vzdialený od Medzianok 22 km takže tieto dve lokality sú samozrejme vhodné zaradiť do jedného výletu. Hrad Šebeš sa nachádza nad obcou Podhradík. V obci sme našli pod hradom dostatočne veľké parkovisko a značeným chodníkom sme boli na hrade za necelých pätnásť minút. Opäť to boli len posledné zvyšky menšieho hradu, ale aj toto miesto malo fantastickú atmosféru. Okrem toho sa nad nami udialo neskutočné predstavenie súhry mrakov a slnka a vznikli tak jedny z najkrajších záberov aké som kedy odfotil.

Hrad Šebeš

Na prvý deň to však stačilo a pomaly sme sa vybrali naspäť do Prešova. Po vybalení nás čakal zaslúžený odpočinok.

Na druhý deň nás čakalo ešte väčšie dobrodružstvo. Druhý deň nám začal naozaj veľmi dobrými a výdatnými raňajkami. Čakal nás bohatý deň a bufetové stoly som zobral útokom. Našim prvým cieľom bol hrad Šariš, kde nás privítali úžasne. Najskôr sme si pozreli hrad aj so zaujímavým výkladom, potom sme ochutnali špeciality stredovekej kuchyne a na koniec som odovzal hradu aj nálepku z môjho projektu #lovechradovodporuca, lebo návštevu hradu Šariš naozaj odporúčam.

Hrad Šariš

Krásny a obrovský hrad a úžasní ľudia, ktorí sa o toto miesto starajú, robia z tohto hradu ideálne miesto na výlet. Toto bol veľmi pekný začiatok dňa. Po návšteve hradu sme si dali rýchly obed v Šariš parku (reštaurácia sa nachádza pod hradom popri hlavnej ceste). Po chutnom obede sme pokračovali ďalej do mesta Sabinov. Tam nás samozrejme zaujal obchod na Korze a ako Lovca Hradov aj mestské opevnenie.

Sabinov, obchod na korze a mestské hradby

Našim ďalším cieľom bol hrad Lipovce, ktorý sa nachádza neďaleko rovnomennej obce. Tu sme mali menší problém pri lokalizácii prístupového miesta, nakoniec sme však použili značený chodník na hrad cez Lačňovský kaňon. Na hrad nám to trvalo asi 30 minút. Cesta vedie krásnou prírodou a aj keď z hradu sa veľa nezachovalo, celá rodinka sme sa zhodli, že je to veľmi pekné miesto.

Hrad Lipovce

Opäť nám postupné stmievanie nehralo do kariet a veľmi neradi sme sa museli pomaly vybrať naspäť k autu. Večer sme ešte zakončili romantickou prechádzkou centrom mesta.

Náš tretí deň začal opäť výdatnými raňajkami, po ktorých sme vyrazili na Kapušiansky hrad, na ktorom nás už čakal správca. Ten nám ukázal celý hrad a hlavne čo všetko sa podarilo zrekonštruovať za posledné roky. Určite najzaujímavejšie miesto je sprístupnená veža. Opäť som sa presvedčil, že keď sa o hrady starajú tí správni ľudia je to potom aj vidieť. Nemal som tak inú možnosť ako aj na Kapušianskom hrade odovzdať moju nálepku #lovechradovodporuca. Toto je ďalšie miesto, ktoré odporúčam ako veľmi príjemný výlet.

Pohľad z Kapušianskeho hradu

Po prehliadke hradu sme sa vrátili do Prešova na dobrý obed v reštaurácii Átrium. Na programe sme mali v tento deň ešte Opalové bane. Tie sa nachádzajú cca 30 km od Prešova. Na bane som sa tešil, ale nakoniec sme tam išli v oklieštenej zostave: ja a decká .Nakoľko psíkovia nemajú povolený vstup (čo samozrejme chápem), tak s nimi Kamilka počkala na hotely. Aspoň budem mať dôvod bane navštíviť ešte raz a možno aj vyskúšať dlhšiu (adrenalínovú prehliadku).

Opálove bane

Tak som s deckami absolvoval štandardnú prehliadku. Dozvedeli sme sa veľa zaujímavých vecí, videli sme rôzne druhy netopierov a decká rátali ukrytých trpaslíkov. Sprievodca bol vynikajúci a vedel nám zodpovedať všetky naše zaujímavé otázky. Opäť miesto, ktoré určite odporúčam navštíviť. Nakoľko Opalové bane sú jedinečné a nikde inde v Európe ich nenájdete. Večer sme mali opäť prehliadky mesta a navštívili sme aj vodárenskú vežu odkiaľ je krásny výhľad na celé mesto a okolie. Výhodná poloha nám dovolovala navštevovať centrum mesta.

Večerný pohľad na Prešov z vodárenskej veže
Nočný Prešov

Posledné ráno nášho pobytu v regióne Šariš bolo opäť v znamení dobrých raňajok. Aj tento posledný deň sme mali veľmi dobre naplánovaný. Čakalo nás múzeum Solivar, na ktoré som sa veľmi tešil. Prehliadka bola zaujímavá a trvala asi 1,5 hod. dovolím si tvrdiť, že aj deckám sa páčilo. Dozvedeli sme sa ako sa kedysi ťažila soľ, neskôr solanka. Ako sa ďalej spracovávala a uskladňovala.

Solivar

Po tejto prehliadke sme si to namierili do obce Ruská Nová Ves, nad ktorou stojí Zbojnícky hrad/Soľnohrad. Už z názvu je jasné, že hrad slúžil aj ako ochranca miestnych baní.

Zbojnícky hrad

Na konci obce sme našli veľké parkovisko odkiaľ vedie značená cesta na hrad. Netrvá dlho, no dá sa povedať, že sme išli stále do kopca. Odmenou nám bol krásny hrad (aj keď len jeho posledné zvyšky) a ešte krajší výhľad. Veľkým plusom bolo, že sme na hrade stretli robotníkov. Po tomto výkone sme sa vrátili naspäť do Prešova. Čakal nás obed v reštaurácii Kolégium a potom prehliadka mestského opevnenia.

Mestské hradby mesta Prešov

Po ceste domov sme sa zastavili ešte v obci Svinia, kde sa v minulosti na mieste, kde teraz stojí kostol, nachádzal hrad. To už bolo posledné miesto, ktoré sme navštívili v rámci úžasného regiónu Šariš. Počasie nám celú dobu veľmi prialo. A čo dodať na záver?

Tieto štyri dni na východnom Slovensku, konkrétne región Šariš boli perfektné, veľmi sme si to užili. Všetky miesta, ktoré sme navštívili boli super a ľudia boli veľmi milí. Určite všetkým odporúčam naplánovať si väčší, či menší výlet aj do týchto končín. My sa tu určite ešte vrátime nakoľko sme videli len zlomok čo tento kraj ponúka.

Realizované s finančnou podporou Ministerstva dopravy Slovenskej republiky.